Lakáskiadás, ingatlan bérbeadás bejelentése a NAV-hoz


Lakáskiadás, ingatlan bérbeadás bejelentése a NAV-hoz

Hogyan kell bejelenteni a NAV-hoz, ha lakáskiadással, ingatlan bérbeadással foglalkozol? Milyen nyomtatványt kell használni? Mikor nem kell és mikor kötelező az ingatlan bérbeadás bejelentése?

A címben feltett kérdés nagyon izgalmas, a válasz pedig egy kicsit komplexebb, mint egy egyszerű igen vagy nem. Most még ne rohanj el a NAV-hoz bejelenteni ezt a tevékenységedet, ugyanis nem minden esetben kötelező ezt megtenned. A bejelentési kötelezettség ugyanis attól függ, hogy az ingatlan bérbeadást adószámos magánszemélyként szeretnéd folytatni vagy adószám nélkül az adóazonosítód birtokában. A kettő közötti különbségről ebben a cikkben találsz egy jól érthető magyarázatot, olvasd el:

<Ingatlan bérbeadás: adószám kötelező vagy sem?>

Remélem, hogy a cikk alapján sikerült eldöntened, hogy kiváltod-e az adószámot ( a köznyelvben ezt 7-es adószámnak is nevezik) vagy maradsz az adóazonosítós ingatlan bérbeadásnál (adóazonosító az, ami az adókártyádon van).

Most léphetünk tovább és megnézhetjük, hogy hogyan kell az ingatlan bérbeadást bejelenteni és milyen nyomtatványt kell ehhez használni.

Ingatlan bérbeadás bejelentése, ha van adószámod

1.Most váltod ki az adószámot

Az adószám igénylésekor meg kell mondanod, hogy az adószámot milyen tevékenységre kéred.

Az adószám igénylését intézheted az Ügyfélkapun keresztül vagy személyesen a NAV Ügyfélszolgálatain.

Ügyfélkapus adószám kiváltása esetén a számítógépedre telepíteni kell a NAV oldaláról az ÁNYK programot, majd az adószám igényléséhez a T101-es jelű nyomtatványt.

Személyes ügyintézés esetén is kitöltheted előre otthon ezt a nyomtatványt, de nem szükséges. Az Ügyfélszolgálaton az ügyintéző adni fog Neked egyet és remélhetőleg a kitöltésben is a segítségedre lesz.

2. Korábbról már van adószámod, de eddig még nem folytattál ingatlan bérbeadást

Ebben az esetben is adószámos magánszemélyként végezheted az ingatlan bérbeadást, de az adószámodhoz fel kell venni az ingatlan bérbeadást új tevékenységként. Ezt is a T101 jelű nyomtatványon kell megtenni.

Ingatlan bérbeadás bejelentése nyomtatvány

Az ingatlan bérbeadási tevékenységet  2017-ben a 17T101 jelű nyomtatványon kell bejelenteni a NAV-hoz. A nyomtatvány száma évente változik. 2018-ban a 18T101 számú nyomtatványt kell használnod. 2019-ben pedig a 19T101 számút.

És van még egy csavar az egyéni vállalkozóknak. Aki egyéni vállalkozó és az ingatlan bérbeadást adószámos magánszemélyként szeretné folytatni, annak a 17T101E nyomtatványt kell használnia (2018-ban 18T101E, 2019-ben 19T101E stb.).

Ingatlan bérbeadás bejelentése adószám nélküli lakás bérbeadásnál

Mivel nem kötelező az adószámot kiváltani az ingatlan bérbeadáshoz, ezért dönthetsz úgy is, hogy egyszerűen csak az adóazonosítóddal végzed az ingatlan bérbeadást. Ilyenkor a bérlőnek nem tudsz számlát adni, de a legtöbb bérlő nem is ragaszkodik ehhez. Az ingatlan bérbeadással kapcsolatos szabályok különös érdekessége, hogy adóazonosítós ingatlan bérbeadóként nem kell a NAV-hoz bejelenteni ezt a tevékenységet.

Tehát megkötöd a bérleti szerződést, fizeted az adóelőleget és tavasszal beadod az adóbevallásodat. A NAV csak az adóbevallásodból fog értesülni arról, hogy Te év közben ingatlan bérbeadással foglalkoztál.  Az ingatlan bérbeadással kapcsolatosan további izgalmas és zsebbe vágó információkat kapsz a lakáskiadóknak szóló egész napos képzésünkön, amelynek a részleteit ezen a linken találod:

<Ingatlan bérbeadás képzés>

Problémamentes ingatlan bérbeadást kívánok!

Baráti üdvözlettel:

Keresztesné Molnár Anita
családi adótanácsadó
Vedd a kezedbe adóügyeidet!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.