Ingatlan bérbeadás adószám: kötelező vagy sem?


Ingatlan bérbeadás adószám: kötelező vagy sem?

Kötelező-e az adószám ingatlan bérbeadás esetén? Mikor nem kell adószám a lakáskiadóknak? Mi a helyzet akkor, ha más tevékenység miatt már van adószámod?

Valamikor réges régen mindenkinek kötelező volt adószámot igényelni a NAV-tól, aki ingatlan bérbeadással foglalkozott. 2010. augusztusa óta az adószám igénylése nem kötelező az adózás rendjéről szóló törvény módosításának köszönhetően. Bizonyos esetekben el lehet tekinteni az adószám használatától.

Mikor nem kötelező az adószám lakáskiadás folytatása esetén?

Az adószám használata alóli mentesülésnek van néhány feltétele. Ettől nem kell megijedni. A legtöbb lakáskiadóra igaz 🙂

Ezeket a feltételeket mindenki tudja teljesíteni és ezek közül a legfontosabbak:

Nem kötelező adószámot kiváltani, ha:

  • természetes személy vagy, azaz nem vagy egyéni vállalkozó,
  • kizárólag ingatlan bérbeadással foglalkozol,
  • nem akarsz ÁFA körbe tartozni az ingatlan bérbeadásra vonatkozóan.

Fontos, hogy garázs bérbeadása miatt kötelező az adószám kiváltása. Garázst nem lehet adószám nélkül kiadni!

Ha a fenti feltételeknek megfelelsz és számodra nem kötelező az adószám, nem jelenti azt, hogy nem szabad kiváltanod. Például, ha a bérlőd ragaszkodik ahhoz, hogy számlát adj neki, akkor mindenképpen kell adószámot igényelned, mert másképp nem tudsz számlát kiállítani.

Amikor mindenképpen kötelező az adószám ingatlan bérbeadás esetén

Sokan vagyunk, akik nemcsak ingatlan bérbeadással foglalkoznak , hanem másfajta tevékenységünk is van. Ha valamilyen oknál fogva Neked már van adószámod, akkor az ingatlan bérbeadási tevékenységet is csak adószámos magánszemélyként folytathatod! Ilyen esetek:

  • egyéni vállalkozó vagy ,
  • őstermelő vagy,
  • szállásadó, szálláskiadó vagy,
  • adószámod van bármilyen más okból, akár nagyon régről.

Előfordulhat,  hogy nem tudod van-e adószámod 🙂 Ha évtizedekkel ezelőtt kiváltottad és nem emlékszel rá, hogy töröltette-e vagy sem, vagy a szüleid intézték és elbizonytalanodtál egy kicsit, akkor nagyon egyszerű utánajárni az adószámnak. Az Ügyfélkapuból le lehet kérdezni. Megtalálni nem egyszerű, de segítségedre lesz ez a video, amiben megmutatom, hogy hogyan lehet az Ügyfélkapuból lekérdezni a törzsadataidat: <Törzsadat lekérdezés Ügyfélkapuból>

Mi a különbség az adószámos és az adószám nélküli ingatlan bérbeadás között?

Mindkét esetben ugyanannyi adót kell fizetni, ugyanolyan nyilvántartásokat kell vezetni a bevételekről költségekről. Ugyanúgy kell adóbevallást készíteni az ingatlan bérbeadás jövedelméről. A különbség annyi, hogy adószámos ingatlan bérbeadás esetén a bevételeidről számlát kell kiállítanod.  Ha nincs adószámod, akkor a számla helyett egy számviteli bizonylatot kell adnod a bérlődnek. Ha nincs adószámod, akkor a nyomtatványboltban nem is tudsz számlatömböt vásárolni. A kettő között nagyon pici különbség van.

Van adószámom, de nem akarom használni

Ha már van adószámod, akkor azt kötelező használnod és a bérlőnek kötelező számlát kiállítanod. Akkor is kell számlát kiállítanod, ha a bérlő nem kér számlát.

Ha nagyon-nagyon nem akarod az adószámodat használni, akkor megteheted azt, hogy visszaadod az adószámodat és a továbbiakban csak adóazonosító jellel adod ki a lakást.

Ennek szerintem nem sok értelme van. Egy számlát kiállítani kb. ugyanannyi macera, mint egy számviteli bizonylatot elkészíteni.

A lakáskiadás adózása nem annyira bonyolult, de a köré épült adminisztráció elég összetett. Azért, hogy hibátlanul tudd az ingatlan bérbeadást folytatni egész napos képzést szervezünk, amelynek részleteit ide kattintva tudod megnézni. Várlak Téged is szeretettel!

<Lakáskiadás képzés>

Jól fizető és problémamentes bérlőket kívánok!

Baráti üdvözlettel:
Keresztesné Molnár Anita
családi adótanácsadó, ingatlankiadók adótrénere

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.